Ondanks de aanhoudende, stijgende huizenprijzen blijven Nederlanders kooplustig. Uit gegevens van IG&H blijkt dat de hypotheekmarkt zijn beste derde kwartaal sinds 2007 achter de rug heeft. Dat schrijft IG&H in zijn hypotheekupdate.
85.000 hypotheken in derde kwartaal
“De hypotheekomzet groeit over de volle breedte van de markt met 15,1% ten opzichte van vorig kwartaal tot 28 miljard euro. Hiermee herpakt de markt zich ten opzichte van de krimp in het eerste half jaar”, zegt Joppe Smit, directeur bij IG&H.
“Het sterke derde kwartaal zorgt ervoor dat de markt op jaarbasis weer in de buurt komt van topjaar 2018”, zegt Smit. “De omzetgroei in het afgelopen kwartaal komt zowel door een stijging van het aantal hypotheken als door een toename van de hypotheeksom. Ten opzichte van het tweede kwartaal is het aantal hypotheken met 12,8% toegenomen tot 85.000. De gemiddelde hypotheeksom is gestegen tot een nieuwe recordhoogte van 324.000 euro.”
Groei bij starters
Opvallend vindt Smit dat ook onder starters het aantal hypotheken is toegenomen (+1,8%), terwijl de omzet zelfs met 17,2% steeg ten opzichte van vorig kwartaal. Dit wordt veroorzaakt door een sterke stijging van de hypotheeksom voor starters. “Een mogelijke verklaring is dat starters pas op oudere leeftijd een huis kopen, waardoor zij zich een hogere hypotheeksom kunnen veroorloven.”
Doorstromers
Doorstromers blijven de grootste groep sluiters met een aandeel van 46%. Daarnaast leveren over- en bijsluiters opnieuw een sterke bijdrage aan de groei van de hypotheekmarkt (+ 16,5% ten opzichte van Q2). Daarmee zet de groei onder deze groep door, wat betekent dat het steeds belangrijker is voor hypotheekverstrekkers om zich ook hierop te richten.
Groei ABN Amro en Florius
Smit: “Het marktaandeel van banken in zijn geheel groeit ten koste van regiepartijen. Met een marktaandeel van 65,9% bereiken banken het hoogste marktaandeel sinds 2013, ondanks een krimp van ING en Rabobank. Bepalende factoren voor deze groei zijn de toename in het marktaandeel van banken onder over- en bijsluiters, en de flinke groei van ABN Amro en Florius het afgelopen kwartaal. Een mogelijke verklaring is dat ABN Amro een bovengemiddeld aandeel van de productie heeft in de groeiende groep over- en bijsluiters.”
Bron: IG&H